Opticien Ton Hess: 'Ik neem de tijd voor iedereen'

Opticien Ton Hess: 'Ik neem de tijd voor iedereen'

Al bijna veertig jaar oefent opticien Ton Hess (57) met veel liefde zijn vak uit. Sinds zestien jaar werkt hij niet meer in een optiekwinkel, maar bij de Nederlandse Huisopticiens. ‘Ik kom graag bij de mensen thuis. In hun vertrouwde omgeving voelen ze zich op hun gemak. Mijn klanten zijn over het algemeen ouder dan 75. Ik neem voor iedereen de tijd, want ik vind het belangrijk dat er wederzijds vertrouwen ontstaat. Zelf vind ik een gesprekje ook leuk.

 

Eigen omgeving

‘Ook voor de oogmeting zelf neem ik de tijd. Ik meet met een pasbril en losse glaasjes – dat gaat een stuk rustiger dan in een winkel. En de klant kan direct in zijn eigen omgeving zien welk effect een bepaalde verandering in brillenglazen heeft. Hij kijkt niet naar een lichtbak met lettertjes, maar naar zijn eigen schilderijen of klok. In alle rust kan hij de glazen beoordelen. Dat moet ook: je schaft niet elk jaar een nieuwe bril aan.

Na de oogmeting haal ik mijn koffer met monturen tevoorschijn. Ik kan maar liefst 175 modellen laten zien: dames- en herenbrillen, donkere en lichte monturen, klassieke en moderne modellen… Voor ieder wat wils!’

 

Comfort staat voorop

‘Mijn klanten hoeven ook de deur niet uit om hun bril op te halen. Die breng ik aan huis. En dan vindt er weer een belangrijk moment plaats: de afpassing. Ik zeg altijd: “Het vakmanschap van een opticien kun je aflezen aan de afpassing.” Dat luistert heel nauw: de bril mag geen pijn doen op de neus of achter de oren. En hij mag zeker ook niet scheef staan, want dan wordt het kijkcomfort aangetast.

Tijdens mijn bezoekjes geef ik mensen ook weleens tips. Een heel eenvoudig advies waar ik al veel mensen mee geholpen heb, is dit: schaf een goede leeslamp aan! Dat scheelt wel de helft bij problemen bij het lezen. En een ander belangrijk advies: laat uw ogen om de twee jaar controleren.’

Voor u geselecteerd