Was- en stomerijservice
Duizenden kilo’s was gaan er maandelijks bij de Westlandse Kwaliteit Stomerij (WKS) aan de Haagse Fuchsiastraat doorheen. De was wordt ook opgehaald bij leden van de FlorencePas. Nannette Molleman is samen met haar man en zoon Marco al jarenlang eigenaar van de was- en stomerij. Zij vertelt meer over deze service aan huis.
Vaste haal- en brengdagen
“We zijn een echt familiebedrijf”, vertelt Nannette. “Mijn man heeft de zaak van zijn oudste broer overgenomen.” Lachend vertelt ze: “En toen ik met hem trouwde kwam ik automatisch in de wasserij terecht. De zoon van mijn man, Marco, haalt en brengt altijd bij al onze klanten de was op. We hebben vaste haal- en brengdagen. Op maandag rijdt Marco langs al onze klanten in Den Haag, op dinsdag in Delft, op woensdag in Leiden en Voorschoten en op donderdag in Rijswijk en Leidschendam-Voorburg. Mensen geven de ene week hun wasgoed mee en de andere week komen we de was weer schoon terugbrengen. Je kunt natuurlijk ook eens in de zoveel tijd je was meegeven. Dat verschilt natuurlijk per klant. Ieders hoeveelheid was en budget is anders.”
Gezellig en serieus
Chauffeur Marco is volgens Nannette bij de vaste klanten van de FlorencePas inmiddels een bekende. “Hij ligt goed bij iedereen. Dat komt doordat Marco altijd tijd heeft voor een praatje. Dat hoort natuurlijk ook bij onze service, een beetje gezelligheid.” Het wasgoed verwerken, is verder een heel serieuze zaak. “We wassen op onze locatie aan de Fuchsiastraat. We hebben hier twee industriële wasmachines staan waar in elk ongeveer twintig kilo gaat. We wassen ook veel beddengoed, want dat wordt voor veel mensen vaak te zwaar.”
Genummerd wasgoed
Met een gemiddelde was van vijf kilo per klant en twee van zulke grote wasmachines betekent het dat er meerdere wassen tegelijk worden gedaan. Daarbij is het natuurlijk belangrijk dat het wasgoed niet wordt verwisseld. “Met die reden wordt alles genummerd, heel klein en in kleding niet zichtbaar voor anderen. Op die manier weten we precies welk wasgoed van welke klant is. Daarnaast houden we een waslijst bij. We weten precies wat er is binnengebracht en kunnen nagaan of we alles hebben als het wasgoed weer keurig opgevouwen en in plastic verpakt naar de eigenaar teruggaat.” Mocht er wel eens een nummertje spoorloos verdwijnen, dan is er zeker geen nood aan de man. “Nee hoor, zelfs sokken krijgen we altijd weer passend bij elkaar.”